Brisbane | Weekend 3

17 juni 2018 - Brisbane, Australië

Zondag was het erg windig maar ik ben desondanks op mijn fiets gestapt en naar Lone Pine Koala Sanctuary gefietst. Dit is de eerste en grootste koala opvang ter Koalawereld met meer dan 100 Koala’s. Ondertussen vind je er niet alleen koala’s maar ook heel veel andere Australische dieren. Ondanks de wind was het een prachtige fietstocht. Aangekomen in het park heb ik besloten om eerst naar de schaapherder show te gaan kijken. Echt gaaf om te zien hoe één hond 10 schapen in een bepaalde richting kan bewegen en nog veel indrukwekkender als je hoort dat ze op een schapenboerderij 200-300 schapen per hond hoeden. Na deze show ben ik toch Chillen met de kangoeroesecht naar de koala’s gegaan en kwam precies op tijd voor een presentatie over koala's. Hoewel veel mensen denken dat koala's veel slapen vanwege de toxine in de eucalyptus is de eigenlijke reden hun koolhydraatarm dieet want eucalyptus heeft maar 5g koolhydraten per 100g. Koala's slapen dus veel om de energie te kunnen benutten wanneer ze ze echt nodig hebben. De meeste tijd heb ik doorgebracht bij de kangoeroes, die nog tammer zijn dan mijn Kangoeroecavia. Je kunt ze aaien, knuffelen, selfies met ze nemen of gewoon met ze in het gras chillen. Ik heb me heerlijk vermaakt. Naast koala’s en kangoeroes hebben ze hier ook de huis-tuin-en-keuken-dieren zoals geiten en cavia’s maar ook Australische originelen zoals dingo’s, tasmanische duivels en vogelbekdieren.

Voor de terugweg had ik bedacht om naar de “dichtstbije” brug te fietsen en de andere kant van de rivier te ontdekken. Ik had op google maps al gezien dat dit eenDaar is die dan eindelijk, mijn tweede fiets op de foto gezet snelwegbrug is maar gelukkig bleek er een fietspad naast te liggen. Het was een fantastische fietstocht gedeeltelijk door parken langs de rivier en gedeeltelijk door hele verschillende woonwijken. Het was mooi om te zien hoe de huizen verschillen van klein tot riant en van kartonnen tot stenen. Op het einde ben ik zelfs een weiland met paarden tegengekomen die voor therapeutisch rijden gebruikt worden. Uiteindelijk kwam ik thuis toen het al donker was en heb ik over de terugweg driekeer zo lang gedaan maar dat was het zeker waard.