Brisbane | Week 12

17 augustus 2018 - Brisbane, Australië

Afgelopen week heb ik eigenlijk alleen maar gewerkt behalve woensdag, toen was er een welkom feestdag. Deze feestdag is specifiek bedoeld om naar de Royal Queensland Show, of beter bekend als de Ekka, te kunnen gaan en de griep te krijgen, zoals de feestdag bij ons in het center voor de niet lokale mensen is aangekondigd. De Ekka is de jaarlijkse landbouwkundige show van Queensland. Wat is dat dan zult je je afvragen. Het is moeilijk in woorden te beschrijven, het is eigenlijk iets wat je moet ervaren maar ik zal het toch proberen. Het hoofdonderwerp zijn dus farmers met hun dieren, producten, machines. Het is een mix uit expositie, beurs, kampioenschappen en kermis. Er zijn wedstrijden in van alles en nog wat; van de zwaarste pompoen tot mooiste taartdecoratie maar ook de mooiste foto's en schilderijen. Er was ook een hal waar je producten kon proeven en natuurlijk kopen, dit leek weer op een culinaire beurs. Dan waren er hallen met dieren, van hond en kat over paarden tot schapen en koeien die meededen aan de kampioenschappen en shows. Deze shows werden in een soort arena gehouden, van dressuur en showspringen tot optochten van de dieren maar ook monstertrucks en vuurwerk kon je hier bewonderen. En dan was er nog de kermis en een hal waar je goodie bags kon kopen die ze “show-bags” noemen. Ik weet nog steeds niet hoe ik dit samen moet vatten maar het was in ieder geval leuk om dit spektakel een keer gezien te hebben en we hebben heel veel plezier gehad.