Roadtrip Dag 11: Port Hedland - Dales Gorge, Karijini NP

21 september 2018 - Dales Gorge Campground, Australië

Vannacht was het erg windig en waren er bliksems in de verte te zien maar gelukkig is het onweer aan ons voorbij getrokken. Vanochtend zijn we naar het scheepvaart centrum in Port Hedland gegaan waar we meteen konden aansluiten bij een boottocht waarbij we zeevaarders van hun schepen op gingen halen. De stad heeft maar 14000 inwoners maar een gigantische haven voor de export van voornamelijk ijzererts maar ook magnesium en lithium. Daarnaast wordt in Port Hedland ook zeezout gewonnen. De schepen liggen 18km voor de kust voor anker tot dat een locale kapitijn ingevlogen wordt en het schip door de moeilijke haveningang manoeuvreert. In de haven zijn 19 ligplaatsen en elk schip heeft 19-23 man bemanning. Het scheepvaart centrum is drie jaar geleden gesticht om het de zeevaarders mogelijk te maken aan land te komen. De medewerkers halen de zeevaarders met een sleepboot op, wisselen voor hun geld en rijden met ze naar een supermarkt. Wij hebben alles van dichtbij mee mogen maken, een unieke kans om deze gigantische schepen van dichtbij te kunnen zien.
Daarna zijn we weer de highway opgegaan richting het Karijini National Park, het tweede grootste National Park van West Australië. Deze nacht hebben we bij de Dales Gorge gekampeert en waren de sterren weer bijzonder goed te zien.