Brisbane | Weekend 5

1 juli 2018 - Brisbane, Australië

Dit weekend ben ik op zaterdag weer met de fiets naar de markt in West End gegaan om verse groenten en fruit te halen en om van de live muziek te genieten. 's Middags ben ik nog naar de binnenstad gegaan op zoek naar een nieuwe eyeliner en je zult het niet geloven maar je kunt hier aan de andere kant van de wereld Duitse eyeliner kopen. Daarna ben ik nog naar de Roma Street Parklands gefietst, een van de grootste en meest bekende parken in Brisbane.

Nadat ik afgelopen zondag de kust ten noorden van de rivier heb bezocht vond ik het deze zondag tijd om de kust ten zuiden van de Brisbane River te verkennen. Mijn eerste doel was een nationaal park aan de revier die ik op de kaart had ontdekt.

Fort Lytton

Het lag niet op de route maar ik wilde wel even kijken waarom hier een nationaal park naast zware industrie ligt. Er bleek een oud fort te staan en ik had geluk want het is alleen op zondag toegankelijk. Ik kwam precies op tijd voor een rondleiding. Het fort is 1891-1894 gebouwd om Brisbane te beschermen voor de Russen. Nadat ik al meerdere keren fort Pannerden (deel van de nieuwe Hollandse Waterlinie) bezichtigd heb vond ik het bijzonder interessant om een Australisch fort te zien en de geschiedenis ervan te horen. Net als op fort Pannerden hebben ze hier

De AAA batterijen van toen

uiteindelijk nooit echt moeten vechten maar is er veel getraind. Ook heb ik veel hightech van toen kunnen bewonderen waaronder kanonnen, watermijnen en de AAA batterijen van toen zoals te zien op deze foto. Om de maand wordt er hier zelfs nog geschoten met de kanonnen. De volgende keer op 5 Augustus, dat heb ik alvast in mijn agenda gezet. Na de rondleiding ben ik naar de zee gefietst want ik had me voorgenomen om langs de kust helemaal naar Cleveland te fietsen. Cleveland is de

Pelikanen

eindhalte van de treinlinie, die hier langs de kust gaat. Tijdens mijn fietstocht door de buitenwijken van Brisbane ben ik langs prachtige wadden, mangroven, graslanden en bossen gefietst. Het zag er allemaal zo vredig uit, heerlijk. Ik heb zelfs pelikanen en kleine geel oranje schitterde kreeften kunnen zien. Als puntje op de i heb ik na een best wel bewolkte dag toch nog van een prachtige zonsondergang mogen genieten.