Roadtrip Dag 6: Kununurra - El Questro Station (Gibb River Road)

15 september 2018 - El Questro Station, Australië

Vandaag waren we al vroeg wakker want we wilde zeker niet te laat komen voor onze vlucht die al om 6u vanaf het lokale vliegveld zou vertrekken. Na een korte veiligheidsinstructie door onze piloot Veronica hebben wij plaatsgenomen in de 7 zitplaatsen tellende Cessna 207. Wat een unieke en ontzettend leuke ervaring om een keer in zo'n klein vliegtuigje te vliegen en de piloot bij al haar bezigheden met de instrumenten te kunnen volgen. Het zicht was goed, 7km om precies te zijn, en bood ons adembenemende uitzichten in de ochtendzon. Nu konden wij zien hoe gigantisch Lake Argyle echt is (980km2). Daarnaast vertelde Veronica gedurende de hele vlucht leuke en interessante weetjes. De Bungle Bungles zijn een zandsteenformatie met oranje en zwarte laagjes aan de buitenkant die de binnenkant van zandsteen beschermen. De Bungles, die op vingerhoedjes lijken, zijn in de laatste 20 miljoen jaar door wind en regen gevormd en raken in de 300 meter in de hoogte. Ook hebben wij de Argyle Diamond Mine gezien, de grootste producent van pinke en gekleurde diamanten ter wereld.
Na deze fantastische vlucht zijn we nog een jerrycan benzine en een kaart van de Gibb River Road gaan halen want die staat in geen van onze digitale kaarten. Daarmee waren wij klaar voor ons volgende avontuur, een 645km lange grootendeels onverharde weg die oorspronkelijk voor het transport van vee bedoeld was. Na drie uur rijden kwamen wij bij de El Questro Station (boerderij) aan. Met een nieuw temperatuur record van 40° was het te heet voor een wandeling of een duik in de Hot Springs, zo hebben wij besloten de nacht hier te blijven. We zijn nog naar een uitkijkpunt gereden en hebben de rest van de dag lekker in de Pentecost River gezeten. Nadat we bij de Katherine Gorge al zwarte papageien hadden ontdekt, hebben wij hier veel witte papageien gezien. Ook huppelende hier kangoeroes maar ook koeien over de camping. 's Avond hebben wij genoten van een heerlijk BBQ buffet en live muziek.